Segona part excursionisme

Època : Novembre

Horari : 4 h

Mapa Topogràfic 1/25.000

Accés : S'agafa el tren a Sants-Estació direcció Tour de Querol i baixem a Planoles.

Ens suposàvem que ens trobariem mal temps en aquesta excursió pel Ripollés i va ser així , èrem disset tots ben preparats per l'aventura que ens esperava , van ser més de dues hores de tren on vam petar la xerrada durant el trajecte especialment amb el nostre company Paco.

A l'arribar a Planoles vam esmorçar en un bar a prop del tren , el grup demana una ampolla de vi per agafar energies per l'excursió , sortim del bar i anem pujant (jo amb el bastó telescòpic) , durant el trajecte vam tenir que fer una mica d'equilibristes en dos torrents i en un tros de camí enfangat anant pel marge esquerre.

Arribem a Dorria i comença a nevar , pujem al campanar on podem tocar la campana per unes escaletes i ens fem la foto de rigor , al tornar veiem un grup de vaques i bous pel mateix camí.

Planoles

Vaca pasturant

Dorria

Puigcercós - Puig Cornador (1227 m) - Matamala

Desnivell : 500 m

Època : Novembre

Mapa Topogràfic 1/25.000

Descripció : Era un diumenge de finals de novembre , un día perfecte per disfrutar del paisatge tardorenc a la comarca del Ripollés , aquesta sortida la vem fer amb autobus , yo com sempre portava el bastó telescòpic i la màquina de fer fotos.

Al principi el camí és per pista però al cap de mig hora comença la pujada que ens farà suar la cansalada , en el fons la pujada es suau , avançs d'arribar al cim haurem de carenajar durant una estona amb un paisatge enboirat , la baixada desde el cim és bastant pronunciada i a part hi ha fulles , passem pel costat d'una font anomenada Font Fosca.

Al final vem anar per carretera durant un parell de quilòmetres i aixins vem arribar a Matamala punt de destinació.

Paisatge tardorenc

Matamala

Petit Barranc

Sant Sadurni d'Anoia

Durada : 5 h

Època : Gener

Descripció : Com molt sovint passa el home del temps , és huma i es pot equivocar , vem tindra un molt bon dia , l'excursió es va escurçar per motius tècnics. El paisatge va ser fabulós per camí ampla i vem acabar valurant més la bellesa de la vinya , l'Agustina i yo vem veure en una casa pairal un pebrer bord (en llati Schinus Molle) , a la segona foto es veu l'arbre en part.

El cap de colla ve trobar les restes d'un fossil a una pedra amb forma de càrgol , això ens va transportar a èpocas molt llunyanes on la natura tenia un altre fesomia.

Anecs a primera vista.JPG

Anecs a primera vista

Lloc acullidor de la masia.JPG

Lloc acullidor de la masia

Sant Sadurni  d'Anoia amb Montserrat de fons.JPG

Sant Sadurni d'Anoia al fons

Sta. Coloma de Gramanet - Sant Jeroni de la Murtra - Alella

Durada : 4 1/2 h

Època : Febrer

Descripció : Després d'haver faltat a l'excursió amb raquetas de neu a Lles , ja tocava de fer una mica de senderista , l'excursió era força a prop de Barcelona i la veritat es que era força estulviadora , vem fer la típica parada a un bar perque la gent agafés forçes pel trayecte.

Al principi per deixar la ciutat cosmopolita i entrar en un ambient de natura una pujadete on més d'un es va quedar enrere , pel camí ens van convidar a plantar arbres però nosaltres anavem a per feina ,  San Jeroni de la Murtra era l'atracció més important , (Segons diuen Critòfol Colon va ser batejat a aquest monestir pels Reis Catòlics després de tornar de les Amèriques).

Després de dinar se'ns va ficar a ploura i vem arribar a Alella al cap de poc.

Barcelona al fons.JPG

Barcelona al Fons

Casa Modernista a Alella.JPG

Casa Modernista a Alella

Sant Jeroni de la Murtra.JPG

Sant Jeroni de la Murtra

Les Planes d'Hostoles - Preses (Via Verde)

Durada : 5 h

Època : Març

Descripció : La neu ha fet acte de presència al mes de Març a molts llocs de Catalunya , cosa que no pasava desde feia 17 anys amb tanta intensitat, després de que fessim una excursió per la zona volcànica d'Olot un dia avançs , la neu per la tarde era desitjada possiblement per força gent del grup però al final per mig dia no vem tindre un dia clarament hivernal.

No vem arribar a Olot perque el ritme marcat no era l'adecuat  , aquesta ruta la poden convalidar els excursionistes amb els ciclistes , vem entrar a la Vall d'en Bas , que va ser anomanada oficialment amb aquest nom l'any 1981.

Durant el trayecte ens va impresionar la silueta del Puigsacalm (1515 m) , yo vaig aprofitar per fer un parell de fotos d'aquesta muntanya que es trobava 1000 m més amunt que nosaltres.

Rierol entre arbreda.JPG

Rierol entre arbreda

Masia amb vista de cims.JPG

Masia amb vista de cims

Riells del Fai - Aiguafreda (Montseny)

Desnivell : 850 m

Època : Març

Descripció : L'autobus ens esperava a la Sagrera per anar fins a Riells del Fai , vem esmorçar , tots el que més els interessava i vem sortir per anar fins a Sant Miquel del Fai , vem contemplar les meravelloses vistes durant la pujada de la cascada que teniem a la nostra esquerre.

Al cap de poc ens esperava una pujada una mica inclinada amb fangeig inclós , poc a poc les vistes ens anaven acosten a la zona del Tagamanent (antic cementiri a dalt d'un turó) , tots estavem preparats per a la baixada pel grau de les avellanes.

Però la baixada no va ser possible perque per aquella baixada pasaria una marató de muntanya , vem tindre que buscar una alternativa gracies a la colaboració dels coordinadors de la marató. Vem pendre un cafe a l'estació d'aiguafreda on la mestressa ens va explicar el merder que va hi haver durant la nevada perque els trens van deixar de funcionar.

I cap a casa fins a un altre.

Ermita .JPG

Montblanc per l'Ermita de Sant Joan

Durada : 4 h

Època : Abril

Descripció : La muralla urbana de Montblanc va ser construida al Segle XIV per Pere IV , la muralla te una longitud de 2 Km amb 34 torres emmerletades de las que en quedan 17 , avui en dia només quedan dos accesos la porta de Bori i la porta de Sant Jordi.

L'excursió que ens esperava era al principi de pujada fins a l'Ermita de Sant Joan , avançs d'arribar vem trobar-nos una campana d'avis , vaig fer unes fotos de la campana interior i l'altar amb un Sant , vem menjar pels voltants d'Espluga de Francoli a la terrasa d'un Hotel on ens van servir afectuosament.

Per anar i tornar a Montblanc vem anar amb autocar.

Altar de Sant Joan.JPG

Altar de Sant Joan

Casa pairal.JPG

Casa Pairal

Campana de Sant Joan.JPG

Campana de Sant Joan

Useres - Font de més Amunt - Font de la Ponça (Castelló)

Durada : 2 h i mitja

Època : Juny

Descripció : Sortim del poble de les Useres pel carrer dels llavadors , lloc que encara les dones del poble utilitzen per rentar la roba , avançs de sortir del poble passarem per on fa uns quants anys estava el escorxador , anem per camí empedrat tenint a la nostra esquerra els horts.

Al cap d'una estona arribem a una granja on tindrem una bona vista del poble , aquí trobarem potser algun cavall al seu estable , més endavant arribem a la bassa on més d'un antic company meu s'ha banyat , el camí segueix asfalt fins a la font de més Amunt , lloc on a l'estiu fan el fi de festa del poble amb un berenar.

Per anar a la Font de la Ponça baixarem per unes escales i continuarem per un corriol ample al principi amb pujada , pel camí passarem per finques on intentarem anar pels marges , el camí va en pujada i en deu minuts tindrem una masia a la nostra esquerre , creuarem la carretera que seguirem uns quants metres fins que trobarem un desviament a la dreta per una pista asfaltada que un quart d'hora ens portara a la Font de la Ponça , la font té un raig minúscul.

Font de més amunt

Font de la Ponça.jpg

Font de la Ponça

Gavarnie - Cascada de Gavarnie

Dificultat : Molt Fàcil

Desnivell : 350 m

Època : Setembre

Horari : 3 h

Descripció : Vem sortir del poble de Gedrè bastant aviat sobre les 9 , teniem la vista llunyana del Pic del Taillon i el dit , vem agafar la carretera que portava fins a Gavarnie , crec que eren uns vuit quilòmetres.

A Gavarnie vem aparcar el cotxe , aquests franchutes ens van fer pagar per un racò al aparcament , primer es va per pista anant passant per tendes de souvenirs i restaurants , llavors al cap d'una estona passem un petit pont , i desde aquí anem seguint el rierol o torrent segons com es miri , la pista l'últim tram és una pujada sense gaire historia , arribem al restaurant on les vistes de la cascada de Gavarnie no es poden explicar en paraules.

Per estar propiament dit en el circ i veure glaçeres , amb les seves mini cascades hem d'anar per terreny d'alta muntanya i no es pot anar en cavall o gossos , nosaltres vem anar a una petita cascada que quedava a la part esquerre del circ on vaig tindrà que pujar i buscar el lloc idoni per fer la foto , va costar una mica.

El circ de gavarnie enboirat .JPG

La Cascada mig emboirada

Glaçera al circ.JPG

Una Glaçera

Font del Regàs - Arbúcies (Montseny)

Desnivell : 400 m

Època : Desembre

Horari : 5 h

Descripció : Anar paralelament del excursionisme i la historia sempre porta una gran satisfació , aquesta ruta ens endinsa en la vida del general Moragues (General de la guerra de successió al bando del la cort dels àustries).

Ens esperava un dia obscurd amb el temps però al cap de poca estona de caminar va sortir el sol i aixó ens va alegrar el día , en menys d'un hora vem arribar a l'ermita de Sta. Maria de Liors , lloc on es va casar el nostre General per primer cop , el paisatge durant el recorregut ens dona una visió dels abets més típica de nadal perque estaven en època de creixament.

Després de descansar tenim unes bones vistes de les Agudes i en un parell d'hores arribem a Sant Pere Desplà , ermita romànica amb pintures preromàniques on es poden identificar les formes , a partir d'aquí només falta la baixada fins a Arbúcies.

Santa Maria de Liors.JPG

Dificultat : Fàcil amb +600 m i -600m

Època : Gener

Horari : 5 h

Descripció: Si parlem de Berga sempre ens ve a la ment la seva Patum , aquesta festa es celebra per la festivitat de Corpus , aquesta festa es basa en la pirotècnia i el foc , durant el seu recorregut ens trobarem amb Nans , Gegants , Àngels , Turcs , Cavallets i el reste de la comparsa.

Després de dos excursions més aviat per pista , ja tocava anar per algun corriol que et fa sentir molt més l'ambient de muntanya salvatge envoltat de parets , aquesta ruta ens podria haver permès veure 7 ermites , però cal destacar en si Sant Pere de Madrona i el Santuari de Queralt envoltades en un ambient feréstec i on la primera impresió no és la que compta.

El fred era intens i el gel a primera hora ens va fer veure més la realitat , especialment quan les mans se't gelen perque vols fer fotos i els guants et fan la guitxa , al acabar l'excursió vem tornar a Berga per agafar l'autocar de tornada però avançs el cos necessitava alguna cosa calenta com ara un tallat per tornar a ser persones.

Sant Pere de Madrona.JPG

Sant Pere Madrona

Neu al fons desde el cingles de Queralt .JPG

Neu al fons desde el cingles de Queralt

Santuari de Queralt.JPG

Santuari de Queralt

Penya del Duc i Torre de guaita del Puig del Carbonell desde Sitges

Època : Febrer

Material : Botes de trekking

Horari : 5 h i 15 Km

Descripció : La primavera s'adelantat en ple hivern i a l'excursió es va notar força , vem sortir desde Barcelona per agafar el tren fins a Sitges , durant el trayecte vaig fer conversa amb el Paco un company amb un bon sentit del humor.

Durant tot el trayecte ens vem anar trobant força margallons , l'excursió era força planera pero en la pujada a la Penya del Duc el terreny era força pedregós i aquesta et feia fer força saltironets , com sempre vaig disfrutar fent fotos especialment jugant amb el zoom amb la imatge de Sant Pere de Ribes , vaig tornar a veure a la Teresa i amb va fer molta il-lusió.

En el camí vem anar creuant urbanitzacions com ara Mas Alba i Can Lloses més típiques de la costa que no pas de muntanya on sempre veus alguna cabanya.

Casa pairal.JPG

Època : Abril

Material : Botes de trekking i Bastó Telescòpic

Horari : 3 h

Descripció: Després d'un mes i pico sense fer cap sortida per un esguinçs , vaig tornar a sortir amb els desorientats , una ruta amb màniga curta a prop de Montserrat , no em vaig oblidar del barret corresponent , per sort el sol no picava gaire.

Ens vem trobar al tren uns quants i vem petar la xerrada fins a agrupar-nos a Martorell , per un moment vaig pensar que seriem quatre gats però res d'aixó , l'Ana de Palleja va portar amb bastante autonomia la sortida , rebent ayuda d'una parella que se'ns va unir per clarificar millor el matí.

Cal destacar les vistes d'Esparreguera i Montserrat , com sempre vaig disfrutar dels moments amb la màquina de fer fotos , qualsevol racó t'inspira per recordar imatges inborrables.

Esglèsia de Santa Eulalia de esparreguera al fons.JPG

Esglèsia d'Esparreguera

Montserrat desde Sant Esteve.JPG

Montserrat desde Sant Esteve

Ampolla - Aldea

Època : Abril

Material : Gorra i Botes de trekking

Horari : 4 h 1/4

Descripció : Quan repeteixes una excursió en part , de nocturna a diurna les coses agafen més sentit , perque la lluna plena ens dona una visio més misteriosa . Vem sortir de Barcelona-Sants a les vuit més o menys i en més de dues hores vem arribar a l'Ampolla durant el trayecte vaig fer conversa amb l'albert , un entusiaste de la música dels 50 i 60 , ya que ell participa en una emisora de radio.

Al cap de tres quarts d'hora de caminata vem dislumbrar un parell de Basses típiques del Delte del Ebre amb la seva fauna autòctona d'ocells , vem anar borejant una canal d'aigua durant tot el camí disfrutant dels arrossers i no tant dels taronges perque alguns estaven amb la fruita caiguda. La propera sortida serà més muntanyosa.

Sortint d'ampolla.JPG

Sortint d'Ampolla

Bassa desde un mirador.JPG

Bassa desde un mirador ocellaire

Ruta per Cadaqués entre cales

Dificultat : Fàcil + 200 m

Època : Maig

Material : Gorra , crema protectora pel sol i Botes de trekking

Horari : 5 h

Descripció : Arriba l'estiu i la temporada s'acaba i la mayoria teniem ganes de fer una excursió per la costa de l'empordà i veure l'esplandor de les cales , ens vem desplaçar en direcció a França amb autocar.

Al principi de la ruta teniem una pujada , i com més ens allunyavem de Cadaqués més esplendides eren les vistes del poble , vem fer alguns trams per camí de ronda , per sort una arbreda ens va fer més confortable l'hora de l'apat , algu fins i tot es va remullar els peus , llastima perque yo no m'ho tenia que haver pensat.

Vem passar per el restaurant el Bulli del Ferran Adrià i tranquilament vem tornar a agafar el nostre ritme durant una mica més d'un hora per tornar a Barcelona.

El grup estirat.JPG

El grup estirat

Cala imponent.JPG

Cala imponent

Cadaqués amb detalls florals.JPG

Cadaqués amb detalls florals

La pròxima temporada hi haura més aventures per la muntanya , un lloc entrenyable que no s'acaba mai.